De afgelopen tijd heb je goed gemerkt dat je kantoor langzaam te klein begint te worden of niet meer van alle gemakken is voorzien. Je bedrijf is met de jaren hard gegroeid, eveneens als het aantal medewerkers, maar je kantoor is hier niet in meegegaan. Dan kom je uiteindelijk een keer voor het volgende dilemma te staan: verbouwen of verhuizen? Als je ervoor kiest om te blijven en te verbouwen, dan kan dit best wel een beetje spannend zijn. Er komt veel kijken bij een grootschalige verbouwing. Niet alleen op financieel gebied, maar ook op praktisch vlak.
Natuurlijk zie je graag dat de verbouwing soepel verloopt. Hoe langer de verbouwing duurt, hoe meer ongemak dit immers oplevert voor het bedrijf. Daarom volgen hieronder enkele handige tips voor een zorgeloze verbouwing van jouw kantoor.
Bestel alvast een geheel nieuwe kantoorinrichting
Houd er rekening mee dat niet altijd alles direct op voorraad is. Als het de bedoeling is om na de verbouwing ook direct een geheel nieuwe kantoorinrichting te plaatsen, dan is het goed om dit ruimschoots van tevoren te bestellen. Zorg er wel voor dat je dit bij een professioneel bedrijf doet. Een goed voorbeeld is www.havic-kantoormeubelen.nl/.
Het is belangrijk dat de kantoorinrichting in alle behoeften voorziet. Inventariseer daarom eerst bij je medewerkers wat zij momenteel missen en waar ze behoefte aan hebben. Natuurlijk is het onmogelijk om iedereen tevreden te stellen, maar probeer hier wel de juiste balans in te vinden. Uiteindelijk zullen zij waarschijnlijk de meeste tijd op kantoor doorbrengen en hun productiviteit staat nauw verbonden met het comfort van de ruimte waar zij in werken.
Weet wat je nodig hebt
Ga je verbouwen of renoveren? Hier zit nogal een verschil in. Bij een verbouwing wordt het complete kantoor aangepakt. Soms zelfs de lay-out. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen of creëren van muren om nieuwe ruimtes te maken of aan het verbeteren van de isolatie. Daarnaast kan natuurlijk ook de kantoorinrichting worden aangepakt en allerlei andere externe factoren die bijdragen aan de kwaliteit van de werkplek. Bij een renovatie pak je het iets kleinschaliger aan. Bijvoorbeeld alleen met een geheel nieuwe kantoorinrichting.
Het is vooral belangrijk dat je van tevoren weet wat je nodig hebt en hier alvast de nodige voorbereidingen voor kunt treffen. Wil je enkel een design bureaustoel aan de ruimte toevoegen? Of heb je straks een heleboel nieuwe materialen en zelfs gereedschappen nodig om de klus te klaren? Zorg ervoor dat je een goed beeld krijgt, zodat je een planning kunt maken en ongeveer weet waar je aan toe bent.
Alternatieve plek om te werken
Als het kantoor verbouwd wordt, kan je hier waarschijnlijk voor enkele dagen of misschien zelfs weken niet terecht. Dat geldt ook voor de medewerkers. Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken over waar er dan wel gewerkt kan worden en hoe men met elkaar in contact kan blijven. Wellicht kan je tijdelijk een andere werkplek huren of is het mogelijk om medewerkers flexibel vanuit huis te laten werken. Maak duidelijke afspraken zodat iedereen weet hoe ze deze tijd gemakkelijk kunnen overbruggen.